Kdo se pohybuje v affiliate, občas řeší problémy s firmami, které později nebo vůbec nevyplácejí, špatně komunikují. Já měl do dnešního dne štěstí. Vždy jsem narazil na druhé straně na člověka, se kterým se dalo domluvit, briskně komunikoval, vyplácel vždy včas, zkrátka žádný problém. Mezi nimi zmíním např. Vivnetworks nebo Trikátory. S prvním spolupracuji již dlouho, vždy bez sebemenšího problému. U druhého začínám (spíše paběrkuji, nemám na to dost času), ale taktéž žádný problém. Byl jsem holt problémem nepolíbený. Jen jsem o tom četl, ale osobně jsem to neřešil. Až do dneška.
Dnes jsem narazil na srovnávač cestovního pojištění. Majitelem jsem byl požádán o spolupráci. Proč ne. Z mého pohledu se jednalo o zajímavý projekt. Zaregistroval jsem se, vybral iframe, který na stránky nasadím, zakomponuju, a… Bohužel iframe je větší, přetéká. Upravit styl, zmenšit se nedá. Technologie to neumožní. Píšu tedy majiteli, že potřebuji menší rozměr. A tady začal kolotoč urážek, převážně z jeho strany. Nejprve se omluvil s tím, že nedělají rozměry na přání, že to nedělá nikdo, ani pojišťovny s neomezeným balíkem peněz, a že si to mám upravit sám. Jenže, jak jsem psal, to udělat nelze, navíc z pohledu dnešního kódu a v čase responzivu se mi to nezdá až takový problém. Proto jsem se mu snažil v mailu vysvětlit, jak by se situace dala vyřešit jednou provždy bez problémů z jejich strany. Asi jsem šlápl do vosího hnízda, protože došla odpověď: „Vůbec nechápu Vaši vznětlivou reakci:) Jsem zvyklý na neemotivní reakce, které definují profesionály.“ Dlouho jsem seděl nad mailem a hledal nějakou emotivní nebo vznětlivou reakci. Od kdy jsou 2 dvě věty s otazníky nějakou vznětlivou reakcí nebo emotivní?
Už ten tón mailu se mi dost nelíbil. A tady jsem asi udělal chybu. Měl jsem komunikaci hned utnout a ukončit spolupráci. Majiteli jsem se však v následujícím mailu snažil vysvětlit nastalou situaci, omluvil se, pokud mě špatně pochopil. Snažil jsem se být korektní. Bohužel díky arogantnímu tónu jeho mailu, jsem se pravděpodobně neubránil i já nějaké invektivě. Přišel ještě horší mail, na který jsem již reagoval ukončením. Následovaly z jeho strany ještě asi 3 maily ve stejném duchu.
Proč to ale píšu? Srážka s … může přijít vždycky. V dnešním světě to ani jinak nejde, jeden se blbě vyspí a pak prudí. Za to by mi psaní tohohle článku rozhodně nestálo. Ale napadlo mě, zda opravdu každá firma může provozovat affliliate? Když pominu to vyspání, tak tady se jasně ukázalo, že ne. Lidi jsou různí. Stejně tak jsou různé firmy. Každá ke klientům přistupuje jinak – od prozákaznického přístupu až po „polibte mi …“ Mimo affiliate znám jak první, tak i druhou skupinu. Naštěstí ta první převažuje. U druhé by mě zajímalo, jak se může taková firma uživit. A teď si představte, že si taková firma umane jít do affilu. Co nutně musí nastat, když se to stane, je nasnadě.
Pokud firma nemá vyřešenu komunikaci s partnery, není schopna jim poradit, proaktivně řešit zákazníka v offline, jak to asi dopadne ve světě online? Dnes už vím, že např. tak, jak jsem popsal v předchozích odstavcích. Místo komunikace, např. urážky. Taková firma by se pravděpodobně neměla do affiliate pouštět vůbec. Sestavit banner, poskládat formulář, umí každý pitomec, ale u affiliate je to hlavně o komunikaci. Affilák na začátku musí alespoň trošku vidět, jak se říká, pod pokličku. Musí dopředu vědět, že se např. chystá nějaká promo akce, aby mohl na ni patřičně zareagovat. Je toho samozřejmě více, ale jak je patrno, pořád je to o komunikaci dvou stran affilák vs. firma. Aby to nebylo úplně jednoduché, ne všichni potřebují nutně komunikovat. Jinak bude komunikovat s partnerem moloch typu Alza, Mall, Kasa, na které se nabalí kvantum afilláků a jinak menší firma. Stejně tak, jinak bude o komunikaci stát malý affilák, co provozuje svůj malý webík, na kterém má nasazeny dvě tři reklamy, a jinou potřebu bude mít affilák, co to dělá na fulltime a živí jej to.
Každopádně, pokud se u affiláka vyskytne problém, měl by mít možnost s firmou normálně komunikovat a problém uspokojivě pro obě strany vyřešit. Možná důležitější je to vyřešit pro affiláka, protože pokud se tak nestane, affilák nebude konvertovat, nebude vydělávat. A co si budeme nalhávat, peníze jsou vždy až na prvním místě. V takovém případě affilák končí a svou pozornost obrací jinam. Firma tak přichází o reklamu a výdělek, pro který do toho šla.
Když to shrnu do nějakého závěru. Firmy s laxním přístupem, či firmy, které mají problém v komunikaci s partnery, by se do affiliate buď neměly pouštět, nebo by si měly za sebe najít náhradu v podobě affiliate manažera, který s klienty bude komunikovat za ně. Ale pozor, firma musí komunikovat alespoň s affiliate manažerem, jinak se vrací na začátek.
Přeji všem affilákům, aby na podobné firmy narážely pokud možno co nejméně. Fajn výdělek.
2. 3. 2014 at 21.33
Jo jo, lidi jsou různí a v affilu tomu není jinak. Dost často píšu různým firmám co provozují affil, ještě před tím, než se do něj chci zapojit a to co jsi tu popsal je jeden z důvodů. Někdy to není úplně o aroganci, ale o technickém zázemí programu, nebo o výplatních podmínkách, atd.
Podobná kapitola zase nastává, když ty máš zájem o nějaký affil a nejlépe „slečna chytrá“ na druhém konci emailu, nebo telefonu tě přesvědčuje, že ty je nezajímáš, protože oni jsou „mega“ firma a ty pro ně nejsi partner. OK, když myslíš. Po necelém roce se firma ozývá, neb už je až po krk ve s…ách a chce i menší affiláky. Odepisuji jen „srandy už bylo dost, teď nemám zájem zase já“ no a po dalším půl roce je s „mega firmou“ konec, doména a hosting hlásí konec, rejstřík firem hlásí konec slavného S.R.O. s názvem „my jsme nejlepší, kdo je víc“. Pokud se někdo chová už na začátku jako hovado, většinou to má rychlej konec.
Čím větší záběr programu propaguji, tím častěji na problém narážím. Nejhorší na tom všem je, že největší problémy nedělají menší firmy, byť i jako začátečníci v affilu, ale velké zaběhnuté společnosti, viz Pelikan, NewTravel, atd. Někdy by se s toho jeden vážně p….l.