Jelikož v poslední době jsme se s manželkou setkali s potřebou fakturovat na Slovensko, byli jsme donuceni stát se osobou identifikovanou k dani. Lépe řečeno Lída se jí stala. K tomu však, pokud se člověk nechce uběhat, potřebuje i kvalifikovaný certifikát. V době elektronických písemností snad nemůže být tak složité jej vyřídit. Bohužel je. Ale popořadě.
Pokud se člověk rozhodne pořídit si kvalifikovaný certifikát, má na výběr několik firem, které jsou schopny jej zřídit. Relativně nejlevnější a nejsnažší je to u České pošty. Záměrně píšu relativně nejlevnější a nejsnažší, realita byla opačná a v konečném důsledku bylo vyřízení drahé a složité.
Pošta č. 1 na vesnici
Byl čtvrtek. Nejpozději v sobotu jsme potřebovali certifikát mít a použít. V seznamu na postsignum jsem si našel, že certifikát vyřizují všechny pobočky opatřené logem Czech point (divný název, co? by mě zajímalo komu tím lezeme do… tentokrát). Vydali jsme se tedy s dokumenty na poštu u nás ve vesnici. Tam jsme byli velice rychle odpálkováni – „Omlouváme se, my to tady neděláme, neumíme to“. OK, aspoň to přiznali. Poslali nás do sousedního městečka.
Pošta č. 2 – malé městečko
Tam nám paní za přepážkou prokontrolovala žádost: „Chybí vám úvodní list (netuším, kde se ztratil, tiskl jsem ho), kopie živnostenského listu.“ Prý když to přineseme, vystavení bude trvat 3/4hodiny, pokud to bude dělat ona, pokud kolegyně, klidně i 2. Taktně nám bylo naznačeno, že je lepší dojet do Ostravy, že tam jsou na to machři. Nedal jsem se, certifikát jsem chtěl dořešit, nebudu to přeci řešit dva dny. Na moji argumentaci, že ŽL nemáme, protože se již vydává jen výpis a že na webu je pouze zmínka o elektronickém ověření, jsme se dověděli, že oni tu NEMAJÍ internet a pokud bych to chtěl vyjet, stálo by to 100 korun českých za každou stranu. Nicméně na její obhajobu je nutno říct, že byla velmi vstřícná, ochotná, milá. I díky tomu jsem do toho dále nešpáral a dal se na ústup.
Pošta č. 3 – Hlavní pošta Ostrava
V pátek jsme si řekli, že pojedeme rovnou do Ostravy, když už tam jsou machři. Ale kam? Na jakou poštu? No přece na hlavní, když už má ten titul… Hlavní pošta v Ostravě je u Hlavního nádraží Ostrava. Možná proto je tak pojmenovaná i pošta, netuším. Okolí děsně rozkopané, těžko přístupné, ale ok.
Už vchod do budovy je zážitek, který stojí za popsání. Jelikož jsme po vyřízení certifikátu, chtěli jet dále, měli jsme sebou děti – malého v kočárku (1,5 roku) a většího (4,5). Abych se dostali vůbec dovnitř, museli jsme demontovat kolo z kočárku. O bezbariérovosti se taky mluvit nedalo, protože ke vchodu je větší množství schodů. Po vstupu jsme byli jak Alenka v Říši divů. Jakoby se tu zastavil čas, prostředím jsme se vrátili o 20-30 let zpět. Funkční 3 přepážky. U všech fronta lidí. Ani jsme to nezkoušeli, otočili se, opětně demontovali kolo a zkrosili ze schodů, směr parkoviště a rychle pryč.
Pošta č. 4 – rekonstruovaná moderní pobočka pošty
Jeli jsme na rekonstrukturovanou poštu na Poštovní. Moderní pošta, plno otevřených přepážek. Po odebrání ticketu a „vystání si fronty“, jsme se dostali k přepážce. Paní za sklem si převzala všechny dokumenty, záměrně jsem ji nedal výpis z ŽL, zda se ozve. Prý „Posaďte se, bude to chvíli trvat“ se jala studovat dokumenty. Po půlhodině se zeptala, zda to chceme jako fyzická nebo právnická osoba. Trošku mi otázka byla divná, protože v papírech to je uvedeno, nicméně právnická osoba nejsme, tj. odpověď „fyzická“ stačila. Po další půlhodině jsme se dověděli, že se stala chyba, že certifikát je vystaven, ale je vystaven na soukromou osobu. Co s tím? Odpověď mě značně překvapila: „Budete to muset reklamovat…“ Uff silné kafe, že budeme čekat 30 dní, než to možná pořeší. No nebudu zdržovat povídáním po další čtvrt hodině dohadování, jsme se dopracovali k tomu, že bude vystavena nová smlouva a nový certifikát a ta stará bude zrušena. Nicméně nás paní poslala na poštu k Elektře – ulice Umělecká. Jo a ŽL nechtěla.
Pošta č. 5 – obchodní místo certifikační autority
Na Umělecké je přímo obchodní místo certifikační autority. Celé vyřízení trvalo pouze čvrthodiny a odcházeli jsme s certifikátem. Aspoň to.
Závěr
Když to celé spočítám, tak nás vyřízení krom poplatku 396,- Kč, stálo dva parkovací lístky po 30 korunách, moře času a nervů (zkuste si 2 hodiny lítat po úřadech s dětmi). Nechápu, proč na velkých pobočkách na to nemají vyhrazeny 2 úřednice (pro střídání), které budou obeznámeny a celé jim to pak zabere třeba tu čtvrthodinu. Proč mají na stránkách uvedeno, že tohle vyřídí všechny pobočky s vlezdoprdelkovským nápisem Czech point, když to evidentně nezvládnou? Nebylo by vhodnější to přiznat? Poučení pro ostatní – svěřte se raději obchodnímu místu certifikační autority, seznam najdete zde.
Na závěr ještě jednu malou poznámku – nechci poště jen křivdit. Všude, kde jsme s někým jednali, byl milý, vstřícný, ochotný. Problém tedy bude někde jinde.
Napsat komentář